top of page

Royal International Air Tattoo


Na vorig jaar kennis gemaakt te hebben met het RIAT en al vroeg kenbaar gekregen te hebben dat dit jaar de Thunderbids een show kwamen doen viel het besluit al snel om in 2017 wederom af te reizen richting de UK.

De laatste keer dat ze in Europa waren was eind jaren '80 heb ik mij laten vertellen. Leek mij wel de moeite waard om hen dan te mogen platen.

Na een reis van zo'n 12 uur en wat geleuter bij de douane kwamen rond 08:00 aan in Fairford. We werden keurig voor de deur gedropt in ieder geval en het eerste wat zichtbaar was waren de Thunderbirds. Het lijstje op de website van het RIAT was veelbelovend. Ik vind het al snel prima en mooi maar heb een zwak voor ouwe meuk. Leuk om te weten dat er dan ook een aantal Spitfires, Hurricanes en Mustangs actief zouden zijn. Tevens was de Lancaster bevestigd. Tot mijn grote genoegen stond 'Sally B' als flying bevestigd. De eerste keer dat ik een B-17 op de plaat mag zetten. Geweldig!! De ouwe meuk maakte het voor mij in ieder geval helemaal goed en het kon eigenlijk al niet meer stuk.

Niet alleen de ouwe meuk deed ertoe. De USAF zou ook aardig uitpakken met o.a. een B1, B52 en een U2. De B1 heb ik vorig jaar zien vliegen bij onze zuiderburen. Maar de kans om hem nu op de static te pakken vond ik een strak plan. De B52 had ik geen voorstelling van. Ik wist dat die dikke sigaar 8 van die potkachels onder de vleugel heeft hangen maar verder geen notie van. Nou, ik heb hem gezien hoor. Wat een ding, en wat denk je? Überlelijk!! hahaha, hij is machtig en vreselijk groot maar het is niet moeders mooiste. Het is duidelijk dat dergelijke machines praktisch zijn opgebouwd en vooral krachtpatsers zijn. Zo'n beetje wat elk Amerikaans product uitstraalt, maar dat is mijn bescheiden mening.

Na een slordige 32 uur wakker te zijn heb ik de Red Arrows, Patrouille de Suise en Solo Türk een soort van overgeslagen... in mijn beleving hadden ze niet gevlogen maar gezien het feit dat m'n vliegmaat het nodig vond deze foto als bewijs toe te spelen en foto's van anderen gezien te hebben komt het er misschien op neer dat ik niet alles heb meegekregen. Gelukkig werd ik op de juiste momenten uit mijn coma gemept of geroepen door een overenthousiaste aanwezige zus.

Tot zover...

Recent Posts
bottom of page