top of page

Keuzestress


Zo'n 2 á 3 weken geleden begon één van de twee 60D'ers te haperen en dienst te weigeren. Het lijkt erop dat het tijd wordt deze met pensioen te sturen en naast mijn eerste spiegelreflex (30D) te parkeren in de vitrine. Wel grappig als je bedenkt hoe de stappen verliepen, voor de 30D die ik in 2008 heb aangeschaft viel het doek in 2014. (De 30D was de vervanger voor mijn eerste grotere digitale camera FUJI S6000, en wat was ik wijs met dat ding, ik durf nu de foto's niet eens meer te bekijken maar goed). Mijn vader was toe aan een andere camera en ik wilde al enige tijd een 2de body erbij. Dus ik denk ik doe mee en schaf een tweede body aan. Toen had ik een 30D en een 60D. Daar kan ik kort over zijn, dat was geen succes, het verschil was te groot tussen beide en al gauw rangeerde de 30D richting de vitrine samen met de 17-55mm lens waar ik veel plezier aan heb beleefd. Maar ook voor de lens viel het doek omdat deze niet tot zijn recht kwam op de 60D. Een x aantal jaar later, ik denk dat het zo eind 2017 was kocht mijn vader een 80D, die beste man is niet zo van het slepen en ik kreeg al gauw zijn 2de, of eigenlijk 1ste body toegeschoven, toen had ik 2x 60D. Hopsakee, ideaal, 2 gelijke camera's en voor op vliegshows geweldig om niet meer te hoeven wisselen van lenzen. En nu? Nu is het zover dat de eerste van de twee 60'ers het opgeeft. Tijd voor pensioen en wat ga je dan doen.... In de periode 60D heb ik veel nagedacht. De 30D, mijn eerste spiegelreflex, heb ik heel veel plezier aan beleefd, alles was nieuw en ik ging voor mijn doen echt naar de next level fotografie want dat is wat ik wilde, verder met fotografie. De 60D was beter, scherper qua foto, hogere resolutie, meer scherpstelpunten enzovoorts. Maar de 60D had ook ruis, veel meer ruis dan ik gewend was ondanks dat ik de ISO waarde laag hield. Dit is voor mij altijd een irritatiepuntje geweest. In de periode 60D heb ik dan ook geregeld verder gekeken voor wat anders. Ik ben serieus bezig geweest met de 7D, maar deze was te traag voor hetgeen wat ik wilde. De fullframe body's die wel resultaat gaven die ik zocht zaten aan een dusdanig budget dat onbereikbaar was voor mij op dat moment. Later ook nog verdiept in systeemcamera's, maar die kwamen niet eens in de buurt wat ik van een camera verwacht (qua snelheid dan hé) en zomaar overstappen naar een ander merk doe ik ook niet zo snel omdat ik inmiddels aardig wat lenzen heb die je niet makkelijk wegdoet. Al met al ben ik stug door blijven harken met de 60D. Halverwege deze periode overgestapt naar RAW fotografie, dat verlichte enigszins maar de 60D kon voor mij niet tippen aan de beleving die ik had gehad met de 30D ondanks dat deze beter presteerde. Hij was het gewoon net niet. Tot 2 weekjes geleden de eerste body het begaf. Beide 60D's zijn even oud dus de kans bestaat dat de ander onderhand ook met pensioen wil. We zijn verder gaan kijken. De vrouw weet heel goed wat ik wil en verwacht van een camera en ze weet ook dat ik TOTAAL geen geduld heb met het uitzoeken en lezen van reviews. Dus wat heeft ze gedaan, een voorselectie gemaakt. Ik kreeg een vragenpad van haar en aan de hand van de antwoorden is ze op zoek gegaan naar een passende camera. Wat denk je, komt ze aan met een systeemcamera. Ik denk die is niet goed. CANON EOS R. Nieuw, leuk spul, moet je overwegen. punt. Okeej, nou hmmm, ik zat zelf meer te denken richting de 5D Mark IV. Ik heb het maar is laten landen en heel voorzichtig is gekeken wat die R moest kosten. Het vrouwtje slingerde nog wat specificaties voorbij dat ik dacht ik heb wat gemist of ik wordt in het ootje genomen. Een systeemcamera met specificaties die heel dicht tegen de fullframes aankruipt. Wat blijkt de EOS R is een fullframe spiegelloze camera.... aah. Daarom dus. Verder in verdiept, serieus belachelijk veel reviews gelezen, youtube gekeken tot diep in de nacht mij ingelezen in de EOS R en daadwerkelijk zwaar onder de indruk geraakt van deze camera. Eigenlijk te mooi om waar te zijn. Meer dan 6000 focuspunten, 30 megapixel, mountadapter voor m'n EF glas, 8 beelden per seconden, fullframe.... bescheiden body afmetingen enzovoorts... Zeer sceptisch als ik ben maar in de auto gestapt en naar de dicht bijzijnde fototoko gereden in het kader, even kijken en laat maar zien dan. Dat idee werd geboren op 30 augustus in de morgen, dezelfde dag in de middag met gierende banden naar huis met onder mijn arm 1 CANON EOS R en de afspraak bevalt het niet kom je terug. We zijn nu een week verder, ik heb mijn 60D niet meer aangekeken en ben nog steeds ZWAAR onder de indruk van het kunnen van de EOS R met de wetenschap dat ik bij lange na nog niet alles gebruik met wat er kan. Ik heb al een diversiteit platen geschoten en ben ernstig tevreden over het kunnen van deze camera. Met mijn grote handen is de body zelfs wat aan de bescheiden kant (en dat voor een fullframe) en heb je kans dat ik er een batterykit op zet puur en alleen voor de houvast. Verder ben ik tot op heden uitermate tevreden over de prestaties. Absolute aanrader!!

Recent Posts
bottom of page