top of page

EOS R, CANON

Zo! Met ca. 3000 foto's op de teller is de nieuwe body een feit en enigszins ingeburgerd in het wagenpark der camera's. Ik ben momenteel vrij actief aan het experimenteren in voornamelijk bekende omgevingen om de camera te leren kennen met als resultaat dat ik inmiddels meer kan vertellen dan in de vorige blog.

Huidige configuratie

Ik heb tot op heden geen R lenzen en gebruik mijn oude vertrouwde EF lenzen met de standaard mountadapter. De mountadapter is niet meer dan een tussenring zonder glas om je EF lenzen op de R body te laten passen. Goede zet van CANON. De EOS-R is uitgerust met meer contactpunten dan we gewend zijn op eerdere bodys. Op de R lenzen zit nog een aparte verstelbare ring die je kan instellen om je ISO, sluiter of diafragma aan te passen. Fantastische mogelijkheden waardoor Manual 'makkelijker' wordt in de snelle bediening. Hier maak ik zelf nog geen gebruik van. Er is wel een mountadapter met een dergelijke ring maar die heb ik tot op heden nog even laten varen.

Mijn oude vertrouwde 1ste generatie 100-400mm doet het ook prima op de body, heel af en toe is hij wat langzaam met autofocus of weigert hij snel scherp te stellen. Dit is te verwaarlozen wat mij betreft en weegt niet op tegen de verbetering die ik ervaar.

Waarom geen R lenzen?

Mijn 24-105 EF lens brengt te weinig op om hem in te ruilen voor een 24-105 R lens. In de R serie zit ook nog geen telelens die het bereik heeft van wat ik nu al jaren gewent ben. Om die reden blijf ik voorlopig lekker met mijn EF lenzen schieten. Deze presteren sowieso beter op de EOS R dan op de EOS 60D.

Wat had ik verwacht

Goede vraag van mijzelf, wat had ik verwacht. Hmmm, ik had meer nadelen verwacht dan waar ik tot op heden tegen aangelopen ben. De body is niet groter dan de 60D, ligt beter in de hand, weegt minder en is minder log. Je zwaartepunt verplaatst hierdoor wel meer naar je telelens. Ik heb dat alleen nog niet als negatief ervaren.

Ik had verwacht meer problemen te hebben met het verliezen van de cropfactor. Het is even wennen dat een BOEING 747 nu ineens wel in het frame past langs de polderbaan op Schiphol, wat voorheen niet paste in het frame van de 60D. Het verlies van de cropfactor maakt de fullframe sensor weer goed. Ook had ik verwacht meer moeite te hebben met het omschakelen van de body. Ik durf toch wel te zeggen dat de stap van een 60D naar een R groot is. Maar CANON heeft gepresteerd deze grote stap klein te laten ervaren. De overgang van de bodys ging heel natuurlijk, de bediening is even wennen, de mogelijkheden zijn behoorlijk uitgebreid, maar deze vernieuwingen zijn niet storend. Ik weet nog wel dat de overstap van de 30D naar de 60D ook groot was. De 60D was vele malen nauwkeuriger dan de 30D en er waren een aantal knoppen verplaatst op de body wat ik vrij lang als hinderlijk heb ervaren. Nu moet ik er wel bij vertellen dat ik linkshandig ben dus dit kan anders zijn voor een rechtshandige. Ik vond de knoppen indeling de 60D ronduit lastig t.o.v. de 30D,

Misschien heb ik een klein puntje bedenk ik mij nu. Het omschakelen van het display naar de zoeker op de R ervaar ik als irritant. De spiegelloze fullframe heeft een display als zoeker, een punt is dat dat enigszins vertekend maar ook vertraging oplevert met het wisselen van display naar zoeker. Zeker met je snelle moment pakken duurt het te lang voordat de zoeker overschakelt. Om die reden gebruik ik het display bijna niet. Dus #canon, verbeterpuntje voor haar opvolger(s). Doordat ik het display niet gebruik en voornamelijk de zoeker ervaar ik het nu niet meer als negatief maar vond het wel enigszins vervelend dat ik moest wachten op mijn camera waardoor ik in den beginne wel wat momentjes miste die ik had willen pakken.

Mening tot nu toe!

Ik ben zeer tevreden met de resultaten tot nu toe. Ik verbaas mij telkens weer hoe weinig ruis er op de foto's te vinden is. Hoe hoog de kwaliteit is. Hoe de verhouding tot scherpte / diepte is en hoe snel de EOS R is. Qua snelheid is er nog een kleine kanttekening, ik heb nog geen snelle straaljagers geprobeerd maar tot op heden ervaar ik geen hinder met snelheden van objecten tussen de 250 en 400 km per uur.

De nabewerking is met 70% gedaald omdat de foto van zichzelf al gewoon het niveau heeft wat ik ervan verwacht. En verder? Laat de beelden voorzich spreken, ik denk dat heel goed te zien is in de foto's vanaf wanneer ik de R ben gaan gebruiken en dat doet mij goed.

Ik experimenteer graag met nabewerking om resultaten als onderstaande te verkrijgen, dat ik er vele malen meer mee aan het experimenteren ben zegt al heel veel voor mijn doen. Zo'n plaat als dit in deze stijl had ik nooit voor elkaar gekregen met de 60D. De basis uit de R is fenomenaal waardoor je zulke lekkere nabewerkingen kan produceren als onderstaande en dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening. Al met al ik geniet meer van fotografie dan ooit tevoren en dat komt door de CANON EOS R punt.

Tot slot

Voor mij persoonlijk is deze fullframe echt een grote (haalbare) stap voorwaarts en ben ik een nieuwe ontdekkingsreiziger in de wereld van mijn fotografie. Ik heb zoveel plannen momenteel dat in de loop van de jaren vermoedelijk mijn fotografie zal veranderen. Next Level Ruudsterstyle. De fullframe EOS R heeft mijn volledige aandacht en interesse te pakken. Ik hunker naar meer, meer fotografie door de EOS R.

Ik zeg: gegroet.

Recent Posts
bottom of page